fredag 13 september 2013

Bli Mentor för en ungdom i Hässleholm!

Hässleholms ungdomar vill ha fler Mentorer - nu!

Hässleholms kommun har ingått i ett samarbete med den ideella organisationen Mentor Sverige och redan finns ett drygt tiotal Mentorer utbildade för Hässleholms ungdomar.

Genom mentorprogrammet kan vuxna engagera sig för ungdomar och ge dem kraft att växa, genom sitt personliga engagemang.

Mentor Sverige är en del av Mentor International som arbetar aktivt i ett flertal länder för ungas hälsa. Metoden bygger på att fokusera på det positiva och att tidigt satsa på de skyddsfaktorer som gör att en ung människa inte hamnar snett.
”Jag tycker att det har varit jättekul med många skratt och spännande samtal! Jag har inte behövt mer än finnas där för honom. På vägen har jag lärt mig massor, både om hur det är att vara 14 år och om mig själv.”
Syftet är att genom positiva vuxenkontakter få stärkt självkänsla som gör det lättare att motstå destruktiva beteenden.

Som Mentor ska du vara över 20 år. Du kallas till en intervju där du även visar upp utdrag ur polisens belastningsregister. Därefter går du en fyratimmars utbildning för att slutligen matchas ihop med en ungdom av samma kön som du själv (http://mentor.se/bli-mentor-3/).

Låter det intressant? Gå in på  www.mentor.se för att fylla i Din ansökan!

Kommunledningskontoret
Vidar Albinsson, Folkhälsostrateg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar