tisdag 8 maj 2012

Nu tar regeringen tag i fetmaepidemin!

Göran Hägglund berättar idag hur han tänker sig åtgärderna.

Bakgrund: Vart femte barn i 10 års åldern och majoriteten av medelålders män är tex överviktiga. Vi har precis nåtts av de senaste rönen att det inte räcker att träna 3 ggr i veckan om man i övriga tiden sitter still tex på jobbet, i bilen och framför teven i 8-11 timmar. Tillgången till fel kolhydrater och fel fett i kombination med alltmer stillasittande gör att intag och uttag av energi inte är i balans.

Så vad göra för mindre fetmaoperationer, mindre höft och knäoperationer, mindre diabetes, hjärt-/kärl och cancer bland Hässleholmarna?

Hägglund hoppas på e-hälsa och det hälsokonto som ger individen tillgång till samlad info om sina journaler, viktkurva osv. De nya riktlinjerna från socialstyrelsen som redan är igång gör att patienter ska ges livsstilsråd kring tobak, mat, alkohol och fysisk aktivitet. Hägglund säger vidare att han inte kommer avdela mer pengar till fetmaoperationer utan istället ska minska behovet av sådana. Bra tänkt!

Han lägger ett stort ansvar på den enskilde att sålla och hitta evidensbaserade viktminskningsmetoder. Det finns en uppsjö och inta alla är seriösa. SBU kartlade metoder för några år sedan, livsmedelsverket har sina råd och kanske kan kommunen ge befolkningen stöd i val av metod.

Vad tror ni om metoden RCRF (Right Carb Right Fat)?

Han nämner också fler cykelvägar så att barn och vuxna kan ta utsläppsfria alternativ till jobb och skola. Här kan vi i Hässleholm få se en positiv utveckling inom ramen för en trafikstrategi och fördjupad översiktsplan för Hässleholms stad. Han nämner ockå frukt vid kassorna istället för godis och här ligger det väl mer på näringslivet att ta ett ansvar.

4 kommentarer:

  1. kalla diabetes för vad det är en sockersjuka, se till att läsk dricks i samma mängd som på 50-talet. Det är en bra början.

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar Leif
    Visst är snabba kolhydrater en bov i dramat. Men HUR gör vi så att "läsk dricks i samma mängd som på 50-talet"?

    SvaraRadera
  3. det blir nog inte flera kommentarer för min del, därtill är Folkhälsa i Hässleholm alldeles för anonym. Jag vill se den jag pratar med. Har du mandat av fullmäktige at driva denna sida?
    »Jag är Hälsovetare« skriver du. Vem är du?
    Dessutom är profilen bemängd med engelsk text: My blogs, Occupation, Location, Contact me …Vi har ett språk att vårda även i Hässleholm.
    I profilen: En tom ram med plats för foto hade väl varit lämplig att fylla med ett foto av dig?
    Så träd fram ur anonymitetens träsk, en fullödig presentation av dig, uppdraget och av vem – i profilen och vårda svenskan.
    MVH Leif
    se foto.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina kommentarer Leif. Det är mycket jag/vi i den kommunala förvaltningen tar för självklart och upplevelsen vi har att rätta oss efter är våra kunder, dvs dig och övriga befolkning i kommunen.

      Sociala medier för kommunanställda godkänns av förvaltningschef ytterst. Detta är gjort för min blogg och twitter. Vad gäller vem jag är och vad jag gör så tycker jag nog det framgår av min profil i högerkanten. Ett foto får jag fixa fram och ladda upp.

      Radera