Lärare och förskollärare är elevernas arbetsmiljö. Lärare som inte mår bra själva har svårt för att få barnen att må bra och utvecklas på ett bra sätt. Detta kan leda till användning av alkohol, tobak samt mobbing och psykosomatiska besvär när barnen blir äldre. Förekomsten av detta är relativt högt i Hässleholm enligt tex Faktablad från statens folkhälsoinstitut:
Skolbarns psykiska hälsa 2009
http://www.fhi.se/Documents/Statistik-uppfoljning/Folkhalsodata/2012/12%20Sk%c3%a5ne%20l%c3%a4n/1293_Hassleholm.pdfEnligt SCB siffror som presenteras i Metro idag (25 januari 2013) ser topplistan ut så här, avseende hur många som anger ökad belastning de senaste 5 åren:
1. Grundskollärare 84 %
2. Förskollärare och fritidspedagoger 77 %
3. Gymnasielärare 72 %
7. Vård- och omsorgspersonal 56 %
Man kan leka med tanken om detta påverkar förekomst av ADHD och skolresultat?
Lite Hässleholms siffror
►Andel med eftergymnasial utb. i åldern 25-44 år: Kv 40 %, Män 27% (Faktablad Fhi 2011)
► Elever med slutbetyg från gymnasium som ger grundläggande behörighet till Högskola:
Kv 89%, män 78%, totalt 84% (BO max18, 2011).
► Andel med grundläggande behörighet till gymnasieskolan åk 9: Flickor 89%, pojkar 81%, totalt 85% (BO max18, 2011)
► Andel i åk 9 som uppger att det finns mobbning i klassen: 19,7% (FH Atlas)
► Andel i åk 9 med psykosomatiska besvär (tex koncentrationssvårigheter, sömnproblem och
huvudvärk): 10,5% (FH Atlas)
► Andel i åk 9 där problemen har påverkan i vardagslivet (svårigheter med sina känslor, sin
koncentrationsförmåga, sitt beteende eller med att umgås med andra): 16% (FH Atlas)
Elever som när de blir vuxna inte finner en plats på arbetsmarknaden kan leda till utanförskap med kostnader för kommun, rättsväsende, hälso- och sjukvård mm.
Hälsningar Vidar Albinsson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar